Home staging, czyli w jaki sposób sprzedaż nieruchomości uczynić łatwą, przyjemną i zyskowną

Home staging, czyli w jaki sposób sprzedaż nieruchomości uczynić łatwą, przyjemną i zyskowną

Kilka lat temu w Polsce na rynku usług związanych ze sprzedażą nieruchomości zaistniał nowy trend: home staging. W telewizji znajdujemy coraz więcej programów, a w czasopismach i gazetach wywiadów i artykułów, traktujących na dany temat. Usługa ta narodziła się w latach 70-tych XX w. w Stanach Zjednoczonych , a następnie z wielkim sukcesem podbiła Europę. W Polsce home staging jest jeszcze wciąż na etapie raczkującym. Uważamy jednak, że najwyższy już czas, by i u nas rozgościł się na dobre. Dlaczego? Wystarczy spojrzeć na jakość zamieszczanych w mediach  ofert sprzedaży i wynajmu nieruchomości i posłuchać, jak ogromnym i stresującym przeżyciem dla wielu ludzi jest sprzedaż własnego lokum.  

Co to jest home staging?

Home staging to profesjonalne przygotowanie nieruchomości do sprzedaży, polegające na zdiagnozowaniu problemów w nieruchomości, które mogą utrudnić sprzedaż, rozwiązanie tych problemów oraz wyeksponowanie pełnego potencjału nieruchomości  i takie jej zaprezentowanie, by sprzedała się szybko i zyskownie.

Gdy sprzedajemy samochód, pucujemy go, malujemy, naprawiamy. Gdy wybieramy się do sklepu po zakupy, w pierwszej kolejności sięgamy po towary pięknie zaprezentowane, które kuszą nas i wabią. Nieruchomość, którą posiadamy, należy również potraktować jak towar i sprawić, by wywierała pozytywne pierwsze wrażenie. Tymczasem zdarza się tak, że jest to dla nas trudne ze względu na emocjonalne przywiązanie do rzeczy, które przez lata gromadziliśmy: mebli, pamiątek, różnych ozdób. Prezentujemy potencjalnym nabywcom nieruchomości nasze gusta i upodobania. Dom, jaki pokazujemy, to tak naprawdę my, nasz sposób życia , a nie neutralnie wyglądający towar, po który może sięgnąć ktoś inny. Nie zdajemy sobie sprawy, że nasza osobowość i przyzwyczajenia tak szczelnie wypełniają prezentowane wnętrza, iż osobie, która przychodzi je oglądać, trudno w nich wyobrazić siebie. 

Profesjonalny home staging sprawi, ze nasze mieszkanie będzie kusiło nabywcę niczym cukierek podany na srebrnej tacy. Home stager podpowie,  co należy uczynić, by oferta wyróżniła się na rynku. Najczęściej rozwiązania są proste i mało kosztowne. Wystarczy mieszkanie posprzątać, odgracić, czasem trzeba stonować lub uporządkować kolorystykę, inaczej ustawić meble, dodać lub zmienić dekoracje, zadbać o właściwe oświetlenie. Trzeba pamiętać, że większości nabywców podobają się jasne i przestronne wnętrza. Home staging polega na odpersonalizowaniu i zneutralizowaniu wnętrza, a także na pokazaniu nabywcy stylu życia, który w danym mieszkaniu będzie mógł wieść. Dodatkowo, nieruchomość powinna być pięknie wyeksponowana na zdjęciach: wyraźnych, wykonanych bez prześwietleń, zgodnie ze sztuką fotograficzną. Pamiętajmy, że nabywca kupuje głównie oczami i pierwsze co przyciąga jego uwagę to dobrze wykonane zdjęcie.  Home staging ma sprawić, że nabywca zakocha się w mieszkaniu już na etapie oglądania zdjęć, a następnie, kiedy wejdzie do wnętrza, poczuje się w nim jak w domu.  To trudna sztuka, tak przygotować mieszkanie, by wchodzący doń człowiek chciał pozostać w nim na stałe i znalazł w nim przestrzeń, której nada własny rys charakteru. Dzięki home stagingowi można taki efekt uzyskać.

Korzyści z home stagingu: 

  • Nie musimy się o nic sami martwić. Przygotowanie nieruchomości do sprzedaży powierzamy profesjonaliście, który posiada umiejętności  dekoratorskie, ma wiedzę marketingową i zna lokalny rynek, co pozwoli na trafne wybory stylizacyjne, efektywne wykorzystanie budżetu na home staging i nie przeinwestowanie. Home stager podpowie, doradzi, a nawet wykona wszystko za Ciebie, jeśli taka będzie twoja potrzeba. Jednym słowem zdejmie z Ciebie ciężar problemu, związany z przygotowaniem nieruchomości. Mało tego, Home stager  zaczaruje twoje mieszkanie w taki sposób, ze stanie się większe, jaśniejsze i przytulniejsze. Maksymalnie pokaże potencjał nieruchomości, zarówno od strony praktycznej, funkcjonalnej, jak i estetycznej.

  • Sprzedajemy szybko i po dobrej cenie. Nieruchomość, którą sprzedajemy lub chcemy wynająć, to zazwyczaj największa wartość materialna, jaką posiadamy. Najczęściej mieszkanie sprzedajemy tylko jeden raz w życiu. Dlatego nie możemy pozwolić sobie na błędy, czyli długie oczekiwanie na klienta i w desperacji obniżanie ceny poniżej wartości rynkowej. Według statystyk, nieruchomość po home stagingu znajduje nabywcę w czasie o 40% krótszym i za cenę 20-25% wyższą. Nasze doświadczenia pokazują, że jest jeszcze lepiej :).

  • Oszczędzamy. Home staging skraca czas oczekiwania na transakcję i pomaga zmniejszyć koszty:

  1. utrzymania nieruchomości, w tym czynszu

  2. podatków

  3. ubezpieczeń

  4. kredytu

  5. wysokich prowizji, które decydujemy się płacić, by sprzedać lub wynająć

  6. koszty niematerialne typu czas i stres

  • Nie tracimy potencjalnych korzyści. Długie oczekiwanie na transakcję to także utracone potencjalne korzyści materialne, które moglibyśmy uzyskać inwestując środki otrzymane ze sprzedaży.

  • Zwrot kosztów home stagingu. Gdy decydujemy się na sprzedaż nieruchomości, zazwyczaj potrzebujemy gotówki i trudno nam w tej sytuacji znaleźć dodatkowe środki na usługę home stagingu. Pamiętajmy jednak, że szybka i zyskowna sprzedaż oraz uniknięcie kosztów utrzymania nieruchomości, a także stresu, to na pewno korzystniejsze cenowo rozwiązanie. Koszt home stagingu jest uzależniony od zakresu koniecznej usługi, Home stager zawsze jednak zadba, by inwestycja i koszt usługi były ekonomicznie uzasadnione.

Home staging jest usługą konieczną, zwłaszcza w sytuacji, gdy podaż nieruchomości na rynku jest duża, a nasze stare mieszkania w postkomunistycznych blokowiskach muszą konkurować z nowoczesnymi apartamentowcami. Gdy odpowiednio przygotujemy się do procesu sprzedaży, przestanie być sprawą długotrwałą, dokuczliwą i kosztowną. Mamy nadzieję, ze udało się nam tego dowieść. Chcemy  zaradzić negatywnym doświadczeniom i krok po kroku wspomagać wprowadzanie usługi home stagingu na nasze polskie salony, i w przenośni, i dosłownie :). Abyście mogli być zadowoleni, uśmiechnięci i stwierdzić, ze sprzedaż to prosta sprawa.

Wierzymy również, że usługa tak się u nas w Polsce zadomowi, że niedługo żaden pośrednik sprzedaży nieruchomości nie będzie mógł sobie wyobrazić sprzedaży bez home stagingu :).

LK

Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *